Hva er mental aritmetikk?

Mental aritmetikk (Jap. Anzan) utviklet seg fra en tradisjonell østlig disiplin, og representerer i dag et populært og moderne utdanningsprogram, som i økende grad er tilstede i den vestlige delen av verden. På Kid Genius skolen brukes det originale HIKARI 光 mental aritmetikk. Hikari betyr lys på japansk og symboliserer prosessen med å lære og vekke (opplyse) våre mentale evner. Programmet ble opprettet som et resultat av mange års arbeid av psykologer, pedagoger og andre eksperter innen utdanningsfeltet. Den er basert på bruken av en eldgammel kalkulator – abacus (算盤, Japan Soroban), hvis visualisering og bevegelsessimulering oppnår usedvanlig rask beregning og utvikling av kognitive ferdigheter og evner til barn i den tidlige perioden av livet. Programmet er basert på TBDP-tilnærmingen (Total Brain Development Program) og VAK-metoden (Visuell – Auditiv – Kinesthetic).

TBDP (Total Brain Development Program) representerer sammensetningen av hele utviklingen av hjernen, noe som oppmuntrer til aktivering av begge hjernehalvdelene fra de tidligste periodene i livet. Som et resultat av denne aktiveringen blir en rekke kognitive evner forbedret som: hukommelse, intelligens, konsentrasjon, fantasi og visualisering.

VAK-metoden (Visuell – Auditiv – Kinesthetic) ble utviklet med utgangspunkt i nevrolingvistikks programmering (NLP) og innebærer inkludering av tre sanser (syn, hørsel, berøring) i læringsprosessen. Den visuelle delen – jeg ser hva du forteller meg; Auditiv del – høres bra ut for meg; Kinestetisk (kropps)del – vis meg hvordan jeg gjør det. Vitenskapelig forskning har vist at de beste resultatene oppnås når man i læringsprosessen mottar informasjon gjennom ulike sanser, fordi på denne måten aktiveres det største antallet nevrale forbindelser i hjernen. Med slik læring når hukommelsesprosessen sitt maksimum fordi den mottatte informasjonen overføres fra den ene halvkulen til den andre, og derved aktiverer hele potensialet.

Målsettinger for programme

Målet med programmet er å oppmuntre og utvikle de intellektuelle ferdighetene og kognitive evnene til deltakerne fra en tidlig periode av livet med å mestre arbeidet med kulerammen i de fire grunnleggende matematiske operasjonene - addisjon, subtraksjon, multiplikasjon, divisjon og mestring ferdigheten til hoderegning, som representerer visualisering av abacus og utregning uten papir og penner og andre hjelpemidler. Kognitiv utvikling oppnås på en morsom og leken måte, med arbeid basert på tre sentrale elementer: regning med abacus, mentale aritmetikk og didaktiske spill. Ved å bruke abacus aktiveres begge hjernehalvdelene, og oppnår dermed maksimalt intellektuelt potensial. Etter å ha mestret arbeidet med abacus, er studentene i stand til å utføre mer komplekse beregningsoperasjoner med addisjon, subtraksjon, multiplikasjon og divisjon, og regner uten hjelpemidler, utelukkende gjennom tanke. Rask utregning er en klar indikator på at elevene våre har forbedret sine evner, slik som: tydelig visualisering, hukommelse, logisk resonnement, fokus, konsentrasjon og analytiske ferdigheter. Utviklingen av disse evnene er det viktigste målet for hoderegning, fordi barnet utvikler permanente ferdigheter som er nødvendige for ham i livet. Vitenskapelig forskning har bevist at mentalregning er den beste treningen for hjernen.

Organisering av undervisning

Programmet er beregnet på barn fra 4 til 12 år fordi det er den livsperioden der den menneskelige hjernen utvikler seg mest dynamisk og hvor det største antallet nevrale forbindelser (synapser) vil dannes. Etter denne perioden er mulighetene for utvikling betydelig mindre, så det er ekstremt viktig å ikke gå glipp av denne unike muligheten i et barns liv. Læring øves i små grupper (fra 6 til 12 deltakere), gjennom morsomme aktiviteter, ulike spill og konkurranser, hvor det viktigste er en avslappende og kreativ atmosfære og positive følelsesmessige relasjoner. Programmet er tilpasset alderen, so det er følgende aldersgrupper: A-gruppe (fra 4 til 6 år), B-gruppe (fra 7 til 8 år), C-gruppe (fra 9 til 12 år). Læreplanen er nøye utformet, og tar hensyn til deltakernes individuelle behov. Klassene holdes en gang i uken - i løpet av uken eller i helgene i 3 relaterte skoletimer, med korte pauser for hvile. I tillegg til vanlige klasser, gis ytterligere 2 relaterte skoletimer i løpet av uken for kompensasjon og støtte i læringen, avhengig av elevenes behov. Det er tre påmeldingsfrister for skolen vår. Den første påmeldingsperioden er i september/oktober, den andre i januar/februar og den tredje i april/mai. Før påmelding organiseres en gratis prøvetime og individuell testing for å sjekke nivået på kognitiv utvikling for å gi en mer individualisert tilnærming til hver deltaker.

Utdanningsprogrammer:

  1. NUMICON – 3-5 år
  2. MENTAL ARITMETIKK – 4-12 år

Kontakt oss, avtal en gratis leksjon og se selv kvaliteten på tjenestene våre!

NET PLATTFORMEN